همه چیز درباره تکنولوژی هوش مصنوعی برای کودکان

همه چیز درباره تکنولوژی هوش مصنوعی برای کودکان

هوش مصنوعی (AI) توانایی کامپیوترها برای انجام فعالیت‌هایی است که جزو مشخصه‌های هوشمندی انسان هستند، مثل پردازش زبان، درک تصاویر، تشخیص الگو و … و در سال‌های گذشته، ادغام اینترنت و رایانه، رویکردهایی را به‌سوی این تکنولوژی ایجاد نموده است که بر مبنای تحلیل آماری بر دیتاست‌های عظیم است، و اجازه به‌وجودآوردن مدل‌های پیش‌بینی خیلی دقیقی را فراهم نموده است. امروزه این توانمندی‌ها در برنامه‌های کاربردی گوناگونی (از پزشکی تا ماشین‌های فاقد سرنشین، بورس و …) کاربرد دارند.

چرا آموزش هوش مصنوعی به کودکان دارای اهمیت است:

در محیطی که کودکان درحال‌رشد هستند، نمونه‌های گوناگونی از هوش مصنوعی مشاهده می‌شود که در برگیرنده سرویس‌ها و دستگاه‌های مختلف است.

پس از سال ۲۰۱۸ یک‌چهارم خانواده‌های آمریکایی، یک گوینده هوشمند مثل آمازون الکسا یا خانه هوشمند گوگل را استفاده می‌کنند و دانش کودکان در مورد این دستگاه‌ها خیلی زیاد است. یک دلیل عملی خیلی مهم برای آموزش آن  به کودکان، یافتن شغل مناسب در آینده و موفق شدن در آن است. دکتر ویوینی مینگ در این مورد عقیده دارد که علت یادگیری نوجوانان و کودکان، تجهیز نمودن آن‌ها با توانایی درک این است که  «هوش مصنوعی چیست»، «چه توانمندی‌هایی دارد؟» و «بعضی از اصول پایه آن چیست؟» است.

چگونه آموزش هوش مصنوعی برای کودکان 6-15 سال را شروع کنیم.

با وجود تمامی این منابع، چگونه می‌توانیم شروع به آموزش یادگیری برای کودکان 6-15 کنیم؟ از کجا می‌توان بهترین آکادمی تخصصی هوش مصنوعی را تشخیص داد؟ ازآنجایی‌که مفاهیم زیادی در این زمینه برای یادگیری وجود دارد پس نیاز به پروسه‌ای مشخص برای شروع کار است:

 

۱- با سؤالات و پروژه‌های مرتبط شروع به کار کنید: بهترین راه برای یادگیری ابزارهای جدید تمرکز بر روی یک هدف است.

 

۲- برخی از مهارت‌های اولیه را ایجاد کنید: بسیاری از این سیستم‌ها از ابزارها و مهارت‌های بسیار پایه استفاده می‌کنند. ایجاد آشنایی با اسکرچ (برنامه‌های مبتنی بر بلوکه) یا برنامه‌نویسی پایتون روش خوبی برای ایجاد یک زیرساخت آموزشی است.

 

۳- آزمایشاتی را با برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی اجرا کنید: با استفاده از آزمایش‌های آنلاین و یا سرویس‌ها و دستگاه‌های تجاری که امروزه در دسترس هستند قادر خواهید بود درک خود را در مورد این امکانات افزایش دهید.

 

۴- کدنویسی هوش مصنوعی را آغاز نمایید: بر مبنای سن و توانمندی‌های کودک خود، یکی از سیستم‌های برنامه‌نویسی را انتخاب نموده و شروع به حل مسائل دنیای واقعی کنید. معروف‌ترین و محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در این حوزه، «پایتون» (Python) است.

منابع  آموزشی هوش مصنوعی برای کودکان چیست؟

در ادامه بعضی از منابع که در زمینه آموزش یادگیری ماشین برای کودکان و هوش مصنوعی برای آنها  فعالیت می‌کنند معرفی شده است.

 

 Machine Learning for Kids

این ابزار با ارائه تجربه‌های کاربردی برای آموزش سیستم‌های یادگیری ماشین و به‌وجودآوردن چیزهایی با آن‌ها، یادگیری ماشین را معرفی می‌نماید. این ابزار، محیطی را با استفاده آسان برای آموزش مدل‌های یادگیری ماشین برای تشخیص، اعداد، تصاویر یا صداها مهیا می‌کند.

این امر با تلاش‌هایی برای آموزش‌دادن هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی به کودکان، با اضافه نمودن این مدل‌ها بر روی سیستم‌عامل‌های برنامه‌نویسی آموزشی Scratch و App Inventor و کمک به کودکان در درست‌کردن پروژه‌ها و ساخت بازی‌ها با مدل‌های یادگیری ماشینی که آموزش می‌دهند، تهیه شده است.

 

Experiments with Google

از سال 2009، کدنویسان نمونه کارهای شگفت‌انگیزی با استفاده از Chrome ، Android ، AI ، Web VR ، AR و موارد دیگر ایجاد کرده‌اند. در اینجا پروژه‌هایی با ابزار و منابع مفید به نمایش گذاشته شده است تا افراد دیگر برای ایجاد پروژه‌های جدید الگو بگیرند. در اینجا نمونه کارهایی برای جستجو وجود دارد.

 

MIT Media Labs

یک بستر آموزشی AI برای ساخت بازی، برنامه‌نویسی ربات‌ها و آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به کودکان است.

 

eCraft2Learn

https://ecraft2learn.github.io/ai/

Ken Kahn  یک منبع برای آماتورها برای ساخت برنامه‌ها در محیط Snap  تولید نموده است. تمرکز این ابزار بر چگونگی کار سیستم‌های یادگیری هوش مصنوعی است. 

Apps for Good

برنامه‌ای مناسب که به شکل رایگان در دسترس است، دوره آموزشی یادگیری ماشین را برای کودکان  استفاده نموده است و از تمرین‌ها و نقشه کار و ... استفاده می‌کند.

 

AI in Schools

http://aiinschools.com/resources/ 

این سایت یک طرح آموزشی رایگان  برای مربیان و معلمان برای توضیح AI به کودکان و نوجوانان در نظر گرفته است و شامل دو روش آموزشی  فعالیت‌های کلاس آن پلاگ و فعالیت برنامه‌نویسی است. برای آموزش شبکه عصبی روی GPU که بر AWS اجرا شده است.

AI-in-a-Box  

https://www.readyai.org/readyai-you/ai-in-a-box/

این ابزار مجموعه‌ای از لوازم جانبی، منابع آموزشی و ربات‌هاست. این کیت می‌تواند برای آموزش پروژه‌هایی که مباحثی چون تشخیص بصری، تشخیص چهره، ایجاد گفتار و تشخیص گفتار را شامل می‌شود، استفاده شود.

 

AI 4 children

www.ai4children.org

یک ابزار آموزشی هوش مصنوعی  و یادگیری ماشین است. در اینجا می‌توان هوش مصنوعی را برای کودکان از طریق زبان برنامه‌نویسی اسکراچ یاد داد.

 

ChildSAFE.AI-Protecting kids online

https://childsafe.ai/

نخستین پلتفرم هوش مصنوعی برای مانیتورینگ، نمودار و الگوبرداری از ریسک سوءاستفاده از کودکان در وب است.

 

Young Wonks

www.youngwonks.com

دوره آموزش هوش مصنوعی برای کودکان و نوجوانان برنامه‌ای است که می‌تواند برای ساخت ماشین‌های هوشمند استفاده شود. کودکان SciPi ، OpenCV و TensorFlow را در این سطح آموزش می‌بینند. این یک برنامه خیلی خوب برای کودکان و نوجوانانی است  که از پیش دانش برنامه‌نویسی پایتون خوبی دارند.

بهترین آکادمی تخصصی هوش مصنوعی

اگرچه یادگیری هوش مصنوعی برای نوجوانان بسیار مهم است و یکی از راه‌های تضمین آینده شغلی و اجتماعی آن‌ها به‌حساب می‌آید؛ اما علاقه فردی کودک نیز بسیار مهم است. باید توجه داشته باشید که کودک به چه شاخه‌ای علاقه‌مند است و بر اساس آن برای آینده او برنامه‌ریزی کنید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آکادمی‌‌های تخصصی، توجه به علاقه کودک شماست. قبل از هرگونه آموزش، لازم است که از کودکتان تست‌های رغبت سنج گرفته شود تا ببینید آیا کودک برای این تخصص مناسب است یا خیر؟

ثبت نام در گارنت